|
|
|
کانون بازنشستگان مجلس شورای اسلامی
صفحه اصلی » اخبار » اطلاعیه ها
بازدید:44
0.0 (0)
[1399/06/08]

تابلوی عصرعاشورا  


گفتگو با استاد فرشچیان در رابطه با خلق اثر تابلوی عصرعاشورا

زمینه خلق تابلوی عصرعاشورا چه بود؟خودتان در اثر ارادت و عشق به امام حسین علیه السلام این تابلو را خلق کردید و یا سفارشی از طرف مرکز یا سازمانی داشته‌اید؟

- تابلوی عصرعاشورا به هیچ عنوان سفارشی نبود، بلکه کاملاً یک اثر ناشی از جوشش درونی و ارتباط معنوی بود.
شاید به همین دلیل این اندازه مورد استقبال قرار گرفته است. چه شد که ایده خلق چنین اثری به ذهن شما خطور کرد؟

حقیقت این است که همان طور که اشاره کردم، مادر من ارادت و عشق زیادی نسبت به امام حسین علیه السلام داشت، نه‌تن‌ها خودش بانی هیئت و مراسم دینی برای آن حضرت می‌شد، بلکه همیشه من را تشویق می‌کرد تا خدمتی به آن حضرت بکنم. آن‌قدر به امام حسین علیه السلام علاقه داشت که بار‌ها اتفاق می‌افتاد در مراسم شادی و مولودی آن حضرت از عشق زیاد به گریه می‌افتاد. این شور و حرارت در ماه محرم و مراسم عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام چندین برابر می‌شد.

یک سال در دهه ماه محرم و روز عاشورا بود. عصربود و من در خانه بودم، اما حس‌وحال عجیبی داشتم. مادرم که دید من تنها در خانه مانده‌ام و به هیچ هیئت و روضه‌ای نرفته‌ام، دلگیر شد و گفت "همه سن‌وسال‌های تو مشغول عزاداری هستند و یا در هیئت‌ها کاری برای امام حسین علیه السلام انجام می‌دهند. چرا تو در خانه نشسته‌ای و کاری نمی‌کنی؟ ".

همین تلنگر مادرم کنار شور و حال عجیبی که داشتم، قرار گرفت. به اتاق رفتم و ناخودآگاه پشت بوم نقاشی قرار گرفتم. دست به قلم بردم و طرح اولیه عصرعاشورا را در مدت‌زمان کوتاهی کشیدم. در همان مدت کوتاه حتی قسمت‌هایی از رنگ‌آمیزی را هم انجام دادم. هنوز هم خودم نمی‌دانم چطور این اثر خلق شد، اما می‌دانم در آن زمان و دقایق، حس‌وحال خوبی داشتم، گویی مورد توجه و عنایت حضرت سیدالشهدا علیه السلام قرار گرفته بودم که توانستم چنین طرحی بزنم، طوری که صاحب‌نظران، تابلوی عصرعاشورا را اثری جاودانه می‌نامند.

گویی برای خرید این اثر پیشنهاد‌هایی با مبالغ بسیار هم داشته‌اید، چه شد که آن را نفروختید؟
- درست است، پیشنهاد‌هایی با مبلغ‌های بسیار و هنگفتی به من شد تا این اثر را به فروش برسانم. اما من این اثر را عنایتی از سوی خدای متعال می‌دانم و به همین دلیل نمی‌توانم مبلغ و ارزش مادی برای آن قائل باشم. اصولاً هم تابلوی عصرعاشورا را به‌منظور کسب درآمد خلق نکرده‌ام تا برایش مبلغی تعیین کنم. این اثر را برازنده حرم مطهر امام رضا علیه السلام دانستم و بدون هیچ گونه چشمداشت مادی، آن را تقدیم به آستان قدس رضوی کردم.


شما سال‌هاست که در کشور آمریکا زندگی می‌کنید، آن طور که می‌دانیم گویا حتی مردم این کشور هم استقبال گسترده‌ای از تابلوی عصرعاشورا کرده‌اند، به‌اعتقاد شما، دلیل این اتفاق چیست؟ آیا آن‌ها با فرهنگ عاشورا آشنایی دارند؟
- استقبال شیعیان از تابلوی عصرعاشورا بسیار گسترده است، به‌طوری که حتی در مراسم شهادت شیخ نمر هم این تابلو به‌عنوان زمینه قرار گرفته بود. در مراسم بسیاری و در هیئت‌ها هم دیده‌ام که از طرح این تابلو استفاده شده است.

در این میان مردم کشور‌های دیگر و از ادیان دیگر هم به این تابلو توجه داشته‌اند، به‌عنوان مثال یکی از بزرگان علمی مسیحیت در یکی از آثار خود از این تابلو نام برده و ضمن اینکه آن را منتشر کرد، درباره آن نوشته که این تابلو بیش از آنچه نشان می‌دهد مطالبی برای گفتن دارد. او از عمق تابلو مطالبی نوشته و بعد از آن، این اثر مورد توجه مسیحیت هم قرار گرفته است.

البته در نمایشگاه‌هایی که بر پا کرده‌ام چندین بار شاهد استقبال مردم از ادیان و فرهنگ‌های دیگر بوده‌ام، به‌عنوان مثال در یک نمایشگاه خصوصی متوجه شدم خانمی که مسیحی بود و ظاهراً اهل آمریکا بوده، مدت‌ها مقابل تابلو ایستاد و اشک ریخت. وقتی دلیل متحول شدن او را جویا شدم، گفت که درباره قیام امام حسین علیه السلام مطالبی را شنیده، اما دیدن این تابلو عمق ماجرا و عزای خانواده آن حضرت را به‌خوبی نشان داده و او را متحول کرده است.

به‌اعتقاد خودتان آیا تنها جلوه بصری و زیبایی آن موجب جلب توجه مخاطبان مسلمان و به‌خصوص غیرمسلمان‌ها شده و یا مفاهیم درونی و معنوی آن؟
- این‌که گفته شود تنها جلوه نظری اثر عصرعاشورا مورد توجه غیرمسلمان‌ها قرار گرفته، تحلیل و ارزیابی درستی نیست، چون مردم کشور‌های دیگر چندان با آثار هنری و سبک‌های مورد استفاده در هنر کشور ما آشنا نیستند و مفاهیم هنری را مانند هنرمندان ما درک نمی‌کنند، در عین حال که این اثر به هر حال مفاهیمی را مانند هر طرح دیگری بیان می‌کند که تا زمانی که مخاطب آن را درک نکند، نمی‌تواند زیبایی حقیقی تابلویی را متوجه شده و بفهمد.

به‌اعتقاد من آنچه موجب توجه غیرمسلمان‌ها به تابلوی عصرعاشورا شده، این است که آن‌ها هم ارتباطی غریب با قیام امام حسین علیه السلام برقرار می‌کنند، هرچند که حقیقت امر را ندانند و یا متوجه نباشند، چون ابهامی غریب در تمام این اثر وجود دارد که دلالت بر عمق حقانیت و مظلومیت آن حضرت دارد، به این صورت که طبق مبانی هنری، قهرمان اثر در وسط تابلو نمایش داده می‌شود در حالی که در این تابلو، امام حسین علیه السلام که قهرمان اصلی است، غایب است و اسب او دیده می‌شود.

از سوی دیگر نمایه‌هایی مانند اسب آغشته به خون و بی‌سوار میان تعدادی از زنان، پرنده‌هایی با بال‌های خونین، تیر‌هایی بر بدن اسب، نخل‌های خمیده، زین آویزان و معلق و سایر جزئیات موجود در طرح، پیامی را به بیننده می‌رساند. بیننده چه مسلمان باشد و چه غیرمسلمان، از تماشای این عناصر پیوندی روحی با اثر پیدا کرده و موجب تحول درونی او می‌شود. هرچند مسلمانان و سایر افراد هراندازه با قیام عاشورا آشنایی بیشتری داشته باشند، بهتر می‌توانند عمق اثر را درک کنند، ولی به هر حال غیرمسلمانان و افرادی که آشنایی با مبانی هنری ندارند هم می‌توانند تحول و نکات موجود در آن را متوجه شوند.

به نقل از سایت تابناک جوان ۱۳۹۸/۷/۷

یادداشت ها
Parameter:461758!model&284 -LayoutId:284 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار