|
|
|
کانون بازنشستگان مجلس شورای اسلامی
صفحه اصلی » سایر » اطلاعات پزشکی
بازدید:80
0.0 (0)
پوکی استخوان
[1390/01/17]

پوکی استخوان  

(پیشگیری، شناسایی و درمان)

پوکی استخوان

(پیشگیری، شناسایی و درمان) 

لازم به ذکر است بگوییم این بیماری هیچگونه علامتی ندارد و ممکن است هیچ علامتی در شما وجود نداشته باشد ، اما شما مبتلا به پوکی استخوان شده باشید.

پوکی استخوان چیست ؟

این بیماری ، تراکم بافت استخوان را کاهش می دهد و باعث کاهش توده استخوان و از دست دادن املاح و در نتیجه به شکنندگی استخوانها منجر می گردد.

لازم به ذکر است بگوییم این بیماری هیچگونه علامتی ندارد و ممکن است هیچ علامتی در شما وجود نداشته باشد ، اما شما مبتلا به پوکی استخوان شده باشید.

احتمال دچار شدن به پوکی استخوان در موارد ذیل بیشتر می باشد :

* سن بیش از 50 سال( خصوصا در بانوان )

* نخوردن یا کم خوردن شیر و یا فرآورده های لبنی

* قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید

* کسانی که دارای پوست روشن هستند

* یائسگی ( بخصوص یائسگی زودرس)

* عدم تحرک در زندگی

* سیگار کشیدن

* ورزش نکردن

* استفاده دراز مدت از کورتون یا داروهای انعقاد خون

* استفاده از غذاهای پر پروتئین

* نوشیدن زیاد قهوه

* مصرف غذاهای پر نمک

* برخی از اختلالات هورمونی مانند (پرکاری تیروئید ، کم کاری غدد جنسی و برخی از سرطانها ....)

هشدار : خانمها هشت برابر بیشتر از آقایان دچار این بیماری می شوند.

روش تشخیص :

بهترین روش تشخیص پوکی استخوان سنجش تراکم استخوان است و این آزمایش بدون درد است و ظرف چند دقیقه صورت می گیرد.

راههای پیشگیری :

* فعالیتهای ورزشی مناسب داشته باشید.

* سیگار نکشید.

*روزانه به مدت حداقل 10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

* پس از یائسگی با صلاحدید پزشک از هورمون درمانی استفاده کنید.

* مهمتر از همه غذاهای حاوی کلسیم بخصوص لبنیات بیشتر استفاده کنید.

هشدار : نیاز به کلسیم در سنین مختلف متفاوت می باشد

ورزش:

چهار بخش یک برنامه تمرینی موثر و پیشنهادهایی در مورد کیفیت و کمیت تمرینات آمادگی جسمانی

تناوب : 3 تا 5 روز در هفته تمرین کنید

شدت : ضربان قلب می تواند از حداقل 60 تا حداکثر90 در افراد به نسبت سن در طی تمرینات ورزشی متفاوت باشد.

دوام : 15 تا 60 دقیقه فعالیت هوازی مداوم ، بسته به شدت تمرین انجام دهید.

جلوه : فعالیتی که در آن از عضلات بزرگ استفاده شده باشد ، تمریناتی مداوم ،منظم و از نوع هوازی باشد.

اهداف تمرینات ورزشی:

در تمرینات ورزشی باید علاوه بر هدف پیشگیری از شکستگیها ، افزایش توده استخوانی را نیز در نظر داشت.

تمرینات ورزشی می تواند وضع ظاهری بدن را نیز بهبود بخشند. با داشتن عضلاتی قوی می توان به نرمی بر ر

وی زمین فرودآمد و از شکستگی جلوگیری نمود .

با افزایش چابکی و تعادل در بدن از سقوط بر روی زمین جلوگیری کرد ، اعتماد به نفس هم در این زمینه مفید است.

اهداف یک برنامه تمرینی پیشگیری کننده از شکستگی در حالتی که هنوز پوکی استخوان ایجاد نشده است ، به شرح ذیل می باشد :

* بدست آوردن توده استخوانی کافی

* پیشگیری از اتلاف استخوانی ناشی از افزایش وزن

* بهبود وضع هماهنگی اعضای بدن

* افزایش توده استخوانی

* ثابت نگه داشتن وضعیت طبیعی بدن

* بدست آوردن آمادگی قلبی و ریوی

* بدست آوردن اعتماد به نفس

ده نکته برای یک برنامه موفق تمرینی :

1- قبل از شروع یک برنامه تمرینی با پزشک خود مشورت کنید.

2- با پیاده روی سریع کار خود را آغاز کنید.

3- تمرینات بایستی 6 تا 7 مرتبه در هفته و در هر دفعه برای حداقل 30 دقیقه باشد.

4- فقط در مواردی که آب و هوا مناسب است ، در خارج از خانه ورزش کنید.

5- برنامه تمرینات باید متنوع و لذت بخش باشد.

6- از وسایل راحت ، سبک و متناسب با بدنتان استفاده کنید.

7- پس از تمرینات ورزشی ، دوش آب ولرم بگیرید.

8- هر گاه تمرینات ورزشی برای بیماری یا آسیب متوقف گردید باقی برنامه تان را با شدتی کمتر ادامه بدهید.

9- برنامه خود را به آرامی افزایش دهید.البته تا موقعی که احساس خستگی تان رفع گردد.

10- گزارش کار روزانه ای از ورزش خود ثبت کنید که شامل تاریخ ، نوع و زمان تمرینات ورزشی و ضربان قلب حاصله باشد.

یادداشت ها
Parameter:31155!model&284 -LayoutId:284 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار