|
|
|
کانون بازنشستگان مجلس شورای اسلامی
صفحه اصلی » سایر » اطلاعات پزشکی
بازدید:29
0.0 (0)
چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟
[1390/04/12]

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟  

یکی از شیوه‌های موثر برای مقابله با بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در حقیقت تقویت این سیستم، روشی موثر برای حفظ سلامت است. اما برای این کار بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید تا از

 

سلامت 

خواب و رژيم غذايي مناسب، كاهش استرس و افزايش مثبت انديشي به بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند

چگونه سيستم ايمني بدن را تقويت كنيم؟

يكي از شيوه‌هاي موثر براي مقابله با بيماري‌ها، تقويت سيستم ايمني بدن است. در حقيقت تقويت اين سيستم، روشي موثر براي حفظ سلامت است. اما براي اين كار بهتر است نكاتي را در نظر داشته باشيد تا از بروز بيماري‌هاي مختلف نيز پيشگيري شود.

استرس را كاهش دهيد

متخصصان همگي اعتقاد دارند استرس به ميزان كم نه تنها طبيعي است، بلكه حتي براي انجام كارها ضروري نيز خواهد بود؛ اما وقتي ميزان استرس بيشتر شود و شرايطي غيرعادي فراهم سازد، بايد فكري به حالش كرد. در حقيقت حضور و هجوم هميشگي استرس مي‌تواند سلامت شما را با خطري جدي روبه‌رو كند به طوري كه طبق نتايج مطالعات صورت گرفته در اين زمينه استرس بيش از حد، باعث تضعيف قدرت ايمني بدن مي‌شود.

روابط اجتماعي را ناديده نگيريد

همه مي‌دانند داشتن دوست و همراه شدن با آنها تا چه حد مفيد است. اما آيا اين را هم مي‌دانيد كه اين دوستان به سلامت شما كمك مي‌كنند؟ مطالعه‌اي كه بتازگي در اين زمينه انجام گرفته است، مشخص كرده افرادي كه در زندگي اجتماعي‌شان روابطي قوي دارند، 50 درصد بيشتر از ديگران از تضعيف سيستم ايمني بدن نجات مي‌يابند.

نگرش مثبت در تقويت سيستم ايمني موثر است

افكار مثبت مي‌تواند سبب تقويت قدرت ايمني بدن شود. شايد اين مطلب غيرواقعي به نظر برسد، اما محققان دريافتند هروقت فكري مثبت داشته و خوشبين‌تر باشيم، سيستم ايمني، قوي‌تر عمل مي‌كند.

همچنين آنها تاكيد مي‌كنند تا مي‌توانيد بخنديد تا سيستم ايمني بدنتان تقويت شود. محققان مي‌گويند افرادي كه از ته دل و با صداي بلند مي‌خندند، سيستم ايمني بدن‌شان قوي‌تر عمل مي‌كند.

البته آنها هنوز به مطالعات بيشتر و كامل‌تري نياز دارند تا مطمئن شوند خنده مي‌تواند احتمال بروز بيماري را كاهش دهد؛ ولي در هر صورت، خنديدن در كنار هزاران اثر مثبتي كه دارد مي‌تواند سيستم ايمني بدن را نيز تقويت كند.

از آنتي‌اكسيدان‌ها غافل نشويد

خوردن مقدار زيادي ميوه و سبزيجات تازه به شما كمك مي‌كند آنتي‌اكسيدان‌هاي مورد نياز را دريافت كنيد. وجود اين مواد در غذاها سبب مي‌شود احتمال بروز بيماري‌هايي مانند سرطان ‌كاهش يابد. بنابراين بهتر است مقدار مصرف اين مواد را افزايش دهيد. براي اين كار مي‌توانيد از ميوه‌ها و سبزيجات با رنگ‌هاي مختلف مانند پرتقال، فلفل سبز، كلم بروكلي، كيوي، توت فرنگي، هويج، طالبي، زردآلو و... استفاده كنيد.

ويتامين‌ها را به رژيم خود اضافه كنيد

اگر احساس مي‌كنيد رژيم غذايي شما فاقد مواد غذايي مورد نياز است، بهتر است با مشورت پزشك از ويتامين‌ها استفاده كنيد. مصرف مقدار كافي و هميشگي اين ويتامين‌ها باعث مي‌شود سيستم ايمني بدن تقويت شود و در نتيجه احتمال بروز بيماري‌ها كاهش يابد. البته مصرف برخي از مواد غذايي و ويتامين‌ها مانند A، C،D، E، روي و منيزيم نيز به طور خاص براي تقويت سيستم ايمني بدن اهميت دارد.

برخي غذاها فقط كالري دارد؛ مراقب آنها باشيد

بعضي از مواد غذايي مانند انواع غذاهاي آماده، ساندويچ‌ها، نوشابه‌ها و برخي شيريني‌ها معمولا حاوي ويتامين، فيبر يا ديگر مواد مغذي نيستند. البته نبايد از وجود مواد شيميايي و مضر موجود در آنها نيز غافل شد. بنابراين آگاه باشيد چنانچه اين مواد غذايي را جايگزين ميوه‌ها و سبزيجات كنيد، سلامت خود را به خطر خواهيد انداخت.

تحرك و فعاليت را كنار نگذاريد

يكي از شيوه‌هاي ساده ولي مهم براي تقويت سيستم ايمني بدن، ورزش و فعاليت بدني است. ورزش منظم روزانه مي‌تواند استرس‌هاي شما را كاهش دهد. البته زياد در جستجوي ورزشي خاص نباشيد؛ هر فعاليتي مانند پياده‌روي، دويدن، شنا، يوگا يا دوچرخه‌سواري مفيد است و مي‌تواند به حفظ سلامت كمك كند.

خواب كافي

بدون داشتن خواب شبانه، سيستم ايمني بدن قادر نيست برابر بيماري‌هاي مختلف مقابله كند. بنابراين تا جايي كه ممكن است شرايطي آرام و مناسب براي خوابيدن فراهم كنيد.

نيكوتين را كنار بگذاريد

اگر هنوز هم عادت سيگار كشيدن را ترك نكرده‌ايد، بهتر است اين نكته را بدانيد كه سيگار كشيدن با تضعيف سيستم ايمني بدن نيز در ارتباط است.

دائم دست‌هايتان را بشوييد

يكي از ساده‌ترين راه‌ها براي مقابله با بروز بيماري‌ها و تقويت سيستم ايمني بدن، شستن مرتب دست‌هاست. بنابراين مرتب با آب و صابون دست‌هاي خود را به مدت 20 ثانيه بشوييد، زيرا با اين كار از بروز بيماري‌هاي مختلفي پيشگيري خواهيد كرد.

Webmd ‌ / مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي – منبع سایت جام جم(انتخاب : حیدری)

 

یادداشت ها
Parameter:32531!model&284 -LayoutId:284 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار