|
|
|
کانون بازنشستگان مجلس شورای اسلامی
صفحه اصلی » سایر » اطلاعات پزشکی
بازدید:286
0.0 (0)
توصیه هایی برای تقویت حافظه
[1391/06/05]

توصیه هایی برای تقویت حافظه  

ضعف حافظه و اختلال خواب از جمله مشکلات شایع در سالمندان به شمار می رود که کارشناسان بهداشتی برای کنترل این مشکلات توصیه هایی را ارایه کرده اند.

تقويت حافظه و خواب سالمندان

گوش دادن روزانه به اخبار راديو و تلويزيون و بازگو كردن آن در جمع دوستان، تلاش براي يادگيري يك مطلب جديد در هر روز، مطالعه كتاب يا روزنامه، تعريف كردن خاطرات گذشته در جمع دوستان و خانواده و نگاه كردن به آلبوم عكس هاي قديمي و يادآوري نام افراد و خاطرات گذشته مي تواند نقش بسزايي در تقويت حافظه سالمندان داشته باشد.

مشاعره با دوستان، انجام بازي هاي فكري مانند شطرنج، نوشتن خاطرات و حل كردن جدول نيز از ديگر توصيه هاي كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي تقويت حافظه در سالمندان است.

همچنين همراه داشتن دفتر يادداشت و تقويم در همه جا نيز براي مقابله با فراموشكاري توصيه شده است.

كارشناسان بهداشتي به افراد سالمند توصيه مي كنند اشيايي مانند عينك يا كليد را كه هميشه مورد استفاده قرار مي گيرد را در يك جاي مشخص قرار داده و مطالبي را كه ممكن است فراموش شود را يادداشت كنند.

اغلب سالمندان به بيماري هاي مختلفي دچار هستند و فراموش كردن زمان مصرف داروها از مشكلات شايع آنان به شمار مي رود بنابراين آنان بايد داروهاي مصرفي را در معرض ديد قرار دهند اما توجه داشته باشند كه دور از دسترس كودكان باشد.

سالمندان مي توانند به تعداد وعده هايي كه بايد دارو بخورند، شيشه هاي كوچكي تهيه كرده و داروهاي هر وعده را در آن شيشه ها بريزند.

 

**اختلال خواب

گرچه نبايد انتظار داشت كه خواب دوران سالمندي مانند دوران جواني باشد اما ورزش هاي منظم مانند پياده روي، انجام تمرينات ورزشي حداقل دو ساعت قبل از خواب و خوابيدن و بيدارشدن در يك ساعت معين مي تواند به خواب راحت تر سالمندان كمك كند.

كارشناسان بهداشتي به سالمندان توصيه مي كنند هنگامي كه واقعا احساس خواب مي كنند به بستر بروند.

اگر سالمندان پس از رفتن به بستر، خوابشان نبرد بايد از بستر خارج شده و خود را با كاري سرگرم كنند تا هنگامي كه احساس خواب كنند.

پرهيز از تماشاي تلويزيون در بستر، گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، خوردن غذاي سبك به عنوان شام، پرهيز از مصرف چاي يا قهوه پس از شام و مصرف كمتر مايعات پس از ساعت شش بعدازظهر به ويژه مايعاتي مانند چاي و نوشابه گاز دار از ديگر توصيه هاي بهداشتي براي مقابله با اختلال خواب سالمندان ذكر شده است.

استفاده از تكنيك هاي آرام سازي در شروع خواب به ويژه براي سالمندان مبتلا به اضطراب و نوشيدن يك ليوان شير گرم قبل از خواب به خواب سالمندان كمك مي كند.

كارشناسان بهداشتي همچنين درباره بي اختياري ادار در سالمندان گفتند نوشيدن 6 تا 8 ليوان مايعات در طول روز، پوشيدن لباس هاي آزاد، مصرف نكردن غذاهاي پر ادويه و خودداري از نوشيدن مايعات پس از ساعت 8 شب از جمله راه هاي مقابله با بي اختياري ادرار است.

كارشناسان بهداشتي معتقدند هيچگاه براي اصلاح و بهبود روش زندگي دير نيست و سالمندان با رعايت نكات بهداشتي مي توانند تا حدي زيادي از مشكلات خود بكاهند و زندگي راحت تري داشته باشند.

منبع:خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

یادداشت ها
Parameter:38078!model&284 -LayoutId:284 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار